Miloslav FÁBERA
Na počátku čtyřicátých let se Fábera uvedl jako autor se smyslem pro evokaci exotického prostředí, lyrickou expresivitu a pro psychologickou, existenciálně laděnou kresbu postav. Ve svém debutu, románu Neklidná hranice, se inspiroval otcovými deníky a napsal dramatický, touhou po svobodě prostoupený příběh českého vojáka, zajatce a dezertéra v občanské válce na mongolsko-sibiřském pomezí. Taoismus Fáberu podnítil k fantaskní próze O skrytém mudrci, v níž cesta čínského mnicha z Dálného východu do Evropy symbolizuje tvůrčí neohraničitelnost lidského intelektu. Do Asie rovněž situoval historický román ze 13. století o pomíjivosti moci i slávy vojevůdců Čingischánovy armády Sedm mongolských koní. Těžiště Fáberovy poválečné činnosti leží ve scenáristice, k níž náměty čerpal převážně z politických a válečných událostí let 1938–1945. K próze se opět vrátil v šedesátých letech rozsáhlým románem s tematikou osídlování západočeského pohraničí (Stín Bílé skály), poznamenaným ideologickým a motivačním schematismem, a dobrodružným románem situovaným na konec druhé světové války (Dnů šest a nocí sedm).
BIBLIOGRAFIE
Beletrie: Neklidná hranice (R 1940); Obrázky ze Slovácka (PP 1944); O skrytém mudrci (P 1944); Sedm mongolských koní (R 1946); Hroudy a železo (P film., rozmnož., 1946); Dny zrady (P film., rozmnož. 1946); Stín Bílé skály (R 1965); Dnů šest a nocí sedm (R 1967); scénicky: Sokolovo (1949, s B. Reicinem, Janem Marešem a J. Sequensem); Dukla (1950, s Janem Marešem).Ostatní práce: Dukla (b. d., 1945); Kijev (1945).
Příspěvky ve sbornících: Po povídce (s F. Kožíkem a Z. Němečkem; bibliofilie. PP 1941).
LITERATURA
Knižně: Miloslav Fábera (propagační tisk, 1972).Studie a články: P. Eisner: doslov in Sedm mongolských koní (1946); J. Šanda, doslov in Neklidná hranice (1970); Michal Polák: předmluva in Povídky pro Pimpinellu (E-sexy, 1991).
Recenze: Neklidná hranice: A. Pražák, LidN 28. 1. 1940; A. M. P. (= A. M. Píša), Národní práce 3. 3. 1940; B. Mathesius, KM 1940, s. 129 * O skrytém mudrci: K. Polák, Národní práce 26. 4. 1945 * Dukla: Z. Urban, Práce 8. 9. 1945; ok (= O. Kryštofek), MF 11. 9. 1945 * Kijev: ab, Rovnost 7. 2. 1946 * Sedm mongolských koní: F. Götz, Národní osvobození 29. 12. 1946; V. Černý, KM 1947, s. 87; Jo-Za (= J. Zahradníček), Akord 13, 1946/47, s. 389 * Stín Bílé skály: V. Běhounek, Práce 9. 1. 1966; M. Brousková, Kulturní tvorba 1966, č. 19; Š. Vlašín, Impuls 1966, č. 1; A. Haman, HdD 1966, č. 4; A. C. Nor, LitN 1966, č. 48 (k tomu polemika J. Opelík, LitN 1966, č. 49, odpověď A. C. Nor, LitN 1967, č. 2, redakční závěr polemiky, LitN 1967, č. 2) * Dnů šest a nocí sedm: V. Kocourek, LL 1968, č. 19; J. Pecháček, Impuls 1968, č. 4; V. Dostál, Kulturní tvorba 1968, č. 10.
K životním jubileím: J. Šanda: Realista hutného děje, LM 1977, č. 6; P. Šisler, LM 1982, č. 6; V. Píša, LM 1987, č. 6.
Rozhovor: P. Kovařík, SvSl 14. 7. 1972.
Nekrology: jkš (= J. Švandelík), Práce 1. 12. 1988; r., Kmen 1988, č. 49; anonym, Záběr 1989, č. 1.
SOUVISEJÍCÍ ODKAZY
Bibliografická databáze ÚČL AV ČRLexikon české literatury
J. Kunc: Česká literární bibliografie 1945-1963