Jiří H. KRCHOVSKÝ
Krchovského básnická tvorba se od počátku vyznačuje výraznou tematickou jednotou a vytříbeným smyslem pro básnický tvar. Reflexe drobných zážitků a postřehů posouvá Krchovský do lapidárních, koncizních a vypointovaných básní, typických desakralizovanou a často morbitní erotikou, perverzní hravostí, dekadentním cynismem a sklonem k mystice, makabrozitou i introvertní tísní a křehkostí. Motivicky tak Krchovský zjevně vychází z poetiky české dekadence, na dekadentní gesto navazuje i zdůrazněnou sebestylizací (do podoby svébytného dandysmu a blazeovanosti či naopak makabrózní chorobnosti), pseudonymem (jeho iniciály odkazují nejen k občanskému jménu, ale metaforicky vyjadřují i stylizaci básnického subjektu, umožňujícího k realitě světa přistoupit s nadhledem, „jako host“) a publikační praxí, jež odkazuje k umělecky přejemnělé kultuře dekadence. Krchovský typicky nepublikuje sbírky, ale pouze výbory z nich, a to různě koncipované; přesnou podobu původních sbírek čtenář nemá možnost poznat. Od poetiky dekadence se odchyluje výraznou tendencí ke gellnerovské ironii a sebeironii, jež se projevují zejména v deziluzivních pointách, rýmování poetismů s vulgarismy, v názvech sbírek (Zamilovaný dement) i jevy paratextovými – iniciály pseudonymu, pod nímž své výbory editoval, znějí W. C. – Z hlediska formy Krchovský brzy opouští volný verš, částečně užívaný v raných sbírkách Neklid a Bestiální něha, a směřuje ke strofické pravidelnosti podtrhované obratným a funkčním užitím daktylského i jambického verše a výrazným smyslem pro nápaditý rým. V počátcích tvorby inklinoval k delším básním často stroficky nečleněným (Mladost – radost), později se přiklání k přesnější formě, nejčastěji k čtyřverším; pouze z nich skládá sbírky Už zase vyšlo slunce a Já už chci domů. Rozsahem výjimečný je „epos“ Mumie na cestách, jenž v příběhu o oživlé a o nový život se pokoušející mumii rozvíjí některá základní témata Krchovského tvorby (vlastní život jako smrt, nekrofilie atd.). – Od ornamentální ponurosti ve sbírce Noci, po nichž nepřichází ráno postupně přechází k abstraktnějšímu cizelování motivů, někde volně směřujících k aluzím mytickým i biblickým (Leda s labutí); ve sbírce Nad jedním světem dokonce v tematizaci strachu z konečnosti prožitků i života místy ustupuje vyhraněná stylizace lyrického mluvčího. Zvláště celek ranější Krchovského tvorby (Básně, Básně sebrané) umožňuje rozpoznat setrvalé rezonování existenciální úzkosti, jejíž nezaměnitelné uchopení nelze smést odkazem k eklektičnosti básníkovy poetiky. Sbírky Dvojité dno, Už zase vyšlo slunce a Já už chci domů obsahují – ve shodě
s žánrovým výměrem „zápisky“ v podtitulu – náznaky deníkového žánru.
Krchovského rané prózy se stejně jako část undergroundové literární produkce odrážely od záznamu všedních událostí podbarvených optikou bezvýchodnosti a odcizení, sebezničujících mystických a alkoholických vizí. Specifickým Krchovského přínosem byla inklinace k žánru hororu (prózy psané od roku 1981 shrnuté do svazku Jakoby – Als ob).
BIBLIOGRAFIE
Poezie: Noci, po nichž nepřichází ráno. Výbor z básnických sbírek z let 1978–1991 (BB 1991, ed. W. Czerny); Leda s labutí. Výbor z básnických sbírek z let 1992–1996 (BB 1997, ed. W. Czerny); Dodatky... Druhý, doplňující výbor z básnických sbírek z let 1978–1996 (BB 1997, ed. W. Czerny); Vše nejlepší... Výbor z básnických sbírek z let 1978–1997 (BB 1998); Poslední list. Vybrané básně převážně z období 2001–2003 (BB 2003); Nad jedním světem (2004); Mladost – radost... Vybrané juvenilie z let 1978–1981 (BB 2005); Dvojité dno. Básně a zápisky veršem převážně z roku 2009 a první poloviny roku 2010 (BB 2010); Tak ještě jedno jaro tedy (BB 2015); Já už chci domů. Básně a zápisky veršem 2011–2015 (BB 2015); Jakoby – Als ob (PP 2020); Už zase vyšlo slunce. Zápisky čtyřverším, výběr z let 2016 až 2021 (BB 2022).
Souborné vydání: Básně (1998; zde: Noci, po nichž nepřichází ráno, Leda s labutí, Dodatky..., Epos Mumie na cestách); Básně sebrané (2010; zde: Noci, po nichž nepřichází ráno, Leda s labutí, Dodatky..., Epos Mumie na cestách, Poslední list, Nad jedním světem).
Příspěvky ve sbornících a antologiích: Na střepech volnosti (Mnichov 1989); Prags born (Kobenhavn, 1989); Steen in september (Amsterdam, 1989, ed. K. Mercks); Anthologie de la poésie tcheque contemporaine. 1945–2000 (2002, ed. P. Král); Pegasovo poučení. Antologie české poezie 1945–2000 (2002, ed. P. A. Bílek); S tebou sám. Antologie současné české milostné poezie (2005, ed. O. Horák a nakl. Dauphin); Jezdec na delfíně. Antologie české erotické literatury 1990–2005 (2005, eds. R. Kopáč, J. Nejedlý); Gdyby wiersze mialy drzwi. Antologia młodszej poezji czeskiej ostatnich lat (2005; ed. Dalibor Dobiáš); Iz veka v vek – Z věku na věk (2005; eds. Dalibor Dobiáš, S. N. Glovjuk); Kniha o kundě (2007, eds. K. Utte, N. D. Astonová); Antologie české poezie II. (2007, eds. S. Martínková-Racková, J. Srbová, M. Šmejkalová, J. Šulc); Kdybych vstoupil do Kauflandu, byl bych v Brně (2009; ed. D. Kaprálová); Kniha o mrdání (2009, ed. N. D. Astonová); Nejlepší české básně (2010, eds. Miroslav Topinka, Jakub Řehák); Onanie aneb mrzký hřích samohany (2013); U nás ve sklepě. Antologie poesie druhé generace undergroundu (2013, ed. M. Vajchr); Briketa. Ostravská poezie a poezie o Ostravě. 1894–2013 (2014, ed. I. Motýl); Sauna biblio. Sauna tenet Brunam. Sauna v Brně trvá (2015).
LITERATURA
Bibliografie: Ryby katedrál. Antologie české poezie XX. století v Čechách, na Moravě a ve Slezsku, ed. Odillo Stradický ze Strdic (2001).
Studie a články: L. Marks: Smrt k popukání, Vokno 1990, č. 19; M. Machovec: Dementní misantropie – pravda či báseň?, Tvorba 1991, č. 1; M. Hrbková: Zpívaná obrana J. H. K., + P. A. Bílek: „...a právě nic mi musí zbýt“, Moderní analfabet 1991, č. 1; Z. Hejda: Poznámka k polemice, RR 1991, č. 15; M. Machovec: Šestnáct autorů českého literárního podzemí (1948–89), Literární archiv 1991 (1992), sv. 25; P. A. Bílek: O smyslu grimasy v poezii, LidN 13. 5. 1993, příl. Národní 9, č. 19; J. Trávníček: „...vůbec si nevěřím a tudíž věřím si“, Iniciály 1993, č. 33; I. Fic: Poezie sebezničujícího gesta, Host 1993, č. 3–4; M. Zelinský: Neodekadence v české poezii, Rmen 1996/1997, č. 3; Z. Smolka: Neodekadence?, Tvar 1993, č. 10 (zde); M. Exner: „Bezdůvodně, tedy právě proto“, Tvar 1997, č. 15; M. Balaštík: Princip stínu, doslov in J. H. K., Básně (1998); P. Hrtánek: Erotické motivy v poezii J. H. Krchovského, Host 1998, č. 7; J. Peňás: Sám sobě zdál se sen. Souborné básnické dílo J. H. Krchovského, Respekt 1998, č. 48 (též in J. P., Deset procent naděje. Výbor z publicistiky 1995–2001 /2002/); I. Fic: Básník jako defensor poeticae, Host 1998, č. 10; J. Trávníček: Česká poezie 90. let, Romboid 1999, č. 9; J. Wiendl: Smrt v poezii mladých básníků konce století, ČL 2002, č. 3; J. Trávníček: Inspirační zdroje současné české beletrie, Host 2003, č. 8; R. Kopáč: Přelet nad jedním, věčně stejným světem, doslov in J. H. K., Poslední list (2005) (též in R. K., Pomalá slunce hlasů. K nové české literatuře. Od Balabána ke Zgublačenkovi); R. Kopáč: Cesta básníka Krchovského tam a zase zpátky, DivN 2005, č. 4; J. Urbanec: Autostylizace v české poezii, Tvar 2005, č. 12 (zde); D. Tureček: Fikční světy lyriky J. H. Krchovského, ČL 2006, č. 2/3; J. Quinn: Krchovského rýmy, Rukopis 2006, č. 2 (překl. J. Kunová); J. H. K.: Cesta k první knížce. 90. léta, Host 2007, č. 1; M. Pilař: J. H. K: Noci, po nichž nepřichází ráno, in V souřadnicích volnosti (2008, ed. P. Hruška, L. Machala, L. Vodička, J. Zizler); P. Plecháč: Přízvuková kontura veršů J. H. Krchovského jako intertextový znak, Bohemica Olomucensia 2009, sv. 3 Filologica Juvenilia; K. Malá: Konstrukce fikčního světa v poezii J. H. Krchovského, Tahy 2009, č. 2/3; J. Peňás: Mladý stařec J. H. Krchovský, LidN 21. 4. 2010; M. Stöhr: Ediční poznámka, in J. H. K., Básně sebrané (2010); J. Němec: Pokus o život, Respekt 2010, č. 24; R. Kopáč: Pohlavní sklony v pořádku? Co erotického se psalo, když se nesmělo publikovat (v letech 1948–1989), Weles 2010, č. 40/41; L. Chlumská: Pre-, post- a neodekadence. Od Geisslové k Marksovi, Litenky 2010, č. 1; E. Marková: Potmě žvýkám svoje srdce. O lyrických subjektech v díle J. H. Krchovského, Litenky 2010, č. 6; J. Vala – I. Fic: Básně J. H. Krchovského v recepci mladých čtenářů, Český jazyk a literatura 2012/2013, č. 5; R. Malý: Básník digitálního věku a jeho archiv, Literární archiv 2012, sv. 44; K. Princ: Láska a perverze v literární dekadenci a neodekadenci, Partonyma 2013, č. 2.
Recenze: Kruh kolem lůžka: M. Krčma, Fragment K (smz., Bratislava) 1986, sv. 3 * Noci, po nichž nepřichází ráno: P. A. Bílek, NK 1992, č. 9; V. Novotný, MFD 19. 3. 1992; J. Chuchma, Mladý svět 1992, č. 18; V. Färber, LitN 1992, č. 23; T. Kubíček, Box 1992, č. 2; A. Halada, Tvar 1993, č. 3 (zde) * Leda s labutí: J. Mlejnek, LidN 21. 6. 1997, příl. Národní 9, č. 25; J. Suk, NK 1997, č. 33; R. Burian, Slovo 26. 9. 1997; J. Nejedlý, Týdeník Rozhlas 1997, č. 48 * Dodatky: P. Hrbáč, Tvar 1997, č. 21 * Básně: J. Slomek, LitN 1998, č. 45; R. Burián, Rovnost 21. 11. 1998; D. Packová, MFD 30. 11. 1998; A. Halada: Mladý svět 1999, č. 5; J. H. Vitvar, Právo 17. 3. 1999; R. Kopáč, Babylon 1999, č. 4, příl. Literární a výtvarná příloha, č. 1/99; J. Staněk, Tvar 1999, č. 7; J. Flajšar, The Prague Post, 1999, č. 15, příl. Night & Day * Poslední list: R. Kopáč, Právo 3. 11. 2003; M. Exner, P. Kolařík, Tvar 2004, č. 1; J. Rauvolf (+ J. Topol + J. Slomek), Instinkt 2004, č. 15; O. Mainx, Host 2004, č. 6; M. Vajchr, KPRR 2004, č. 28 * Nad jedním světem: O. Bezr, Mladý svět 2005, č. 3; M. Horanský, LidN 17. 2. 2005; P. Kukal, Dobrá adresa 2005, č. 6; O. Mainx, Host 2005, č. 8; K. Kolařík, Tvar 2006, č. 6 * Mladost–radost: O. Horák, LidN 12. 8. 2005; D. Kaprálová, MFD 2. 9. 2005; R. Kopáč, Právo 9. 9. 2005; P. Mecner, Protimluv 2005, č. 3/4; K. Kolařík, Tvar 2006, č. 6 * Básně sebrané: V. Probst, LitN 2010, č. 28; O. Horák, Hospodářské noviny 11. 6. 2010; V. Reisinger, Tvar 2010, č. 17; A. Mikulášek, Haló noviny 23. 7. 2010, příl. Obrys – Kmen 2010, č. 28 (zde); P. Skrášek, Xantypa 2010, říjen * Dvojité dno: V. Suchý, Romboid 2010, č. 3; R. Kopáč, MFD 21. 12. 2010; J. Trávníček, Hospodářské noviny 14. 1. 2011; T. Radváková, Právo 11. 2. 2011; M. Lollok, iLiteratura.cz 21. 2. 2011 (zde); O. Hanus, A tempo Revue, 9. 3. 2011; S. Martínková-Racková, Host 2011, č. 3; P. Štengl, Psí víno 2011, č. 56; M. Horanský, LidN 31. 8. 2011 * Tak ještě jedno jaro tedy: K. Larva, A2 2015, č. 17; J. Chuchma, LidN 21. 11., příl. Orientace; M. Beck, Literární bašta 29. 9. 2015 (zde) * Já už chci domů: O. Selner, iLiteratura 3. 2. 2016 (zde); D. Melichar, Lógr 2016, č. 19; J. Krajčirovič, Weles 2016, č. 65; R. Kopáč, Týdeník Rozhlas 2016, č. 6; T. Hučko, A2 2016, č. 13; O. Hanus, Právo 3. 3. 2016, příl. Salon * Jakoby – Als ob: R. Kopáč, LidN 21. 4. 2020 (zde) * Už zase vyšlo slunce: R. Kopáč, LidN 16. 12. 2022; T. Čada, Xantypa 2022, č. 12; A. Fremrová, Host 2023, č. 2.
Rozhovory: I. Wernisch, LitN 1997, č. 26; P. Placák, Babylon 7, 1997/98, č. 3, příl. Literární a výtvarná příloha č. 7/8 (též in P. P., Kádrový dotazník /2001/); M. J. Stöhr, Host 1998, č. 1 (+ s J. Topolem); M. Balaštík, Host 1999, č. 3 (též in Romboid 2002, č. 5–6); J. Rulf, Reflex 2001, č. 48; H. Lundiaková, Nový prostor 2001, č. 57; J. Macháček, Hospodářské noviny 1.–3. 10. 2004, příl. Víkend, č. 40; O. Horák, Tvar 2005, č. 4; V. Kotrchová, Litenky 2007, č. 5 (zde); A. Balogh, SME 19. 12. 2008 (zde); K. Kadlecová, Reflex 2010, č. 18; A. Horáčková, MFD 21. 8. 2010, příl. Kavárna; A. Blažejovská, Portál české literatury 29. 9. 2010 (zde); A. Balogh, SME 3. 2. 2011 (zde); P. Honzejk, HN 23. 12. 2011, příl. Víkend č. 51; J. Trávníček in Knihy a jejich lidé (2013); J. H Krchovský in U nás ve sklepě (2013, anketa); Claudio Pozzani – Jean Gaspard-Páleníček in Revolver Revue 2013, č. 91 (záznam besedy); B. Doležalová, Deník Referendum 28. 7. 2015 (zde); V. Karlík, RR 2015, č. 99.