Slovník české literatury po roce 1945
Slovník české literatury po roce 1945

 Pavel ČECH

* 5. 11. 1968, Brno 
 
 
Autor komiksů a knih pro děti, výtvarník
 Po základní škole nastoupil na střední školu průmyslovou stavební v Brně. Studia však nedokončil a vyučil se strojním zámečníkem. V roce 1986 nastoupil do Královopolské strojírny jako pracovník údržby. Zde pracoval do roku 1990, poté se stal členem brněnského hasičského sboru. Od roku 2004 je malířem a spisovatelem na volné noze. Žije v Brně.
 Komiksy a kresby publikoval od devadesátých let v periodikách Rovnost, Haló noviny, Zkrat, Art + Antiques, Bobří stopou, Western World, Woodcraft, Mountain Adventure, Stripburger (Lublaň), K9 (Kyjev). Je jedním z kmenových autorů komiksového sborníku AARGH! – K jeho trvalým inspiračním zdrojům patří ilustrátoři Karel Franta, Dušan Kállay, Albín Brunovský a Oldřich Kulhánek, počátkem devadesátých let se učil základy grafické techniky od Zdeňka Fuksy. Ilustroval řadu tuzemských i překladových publikací (knihy Michala Ajvaze, Jiřího Kratochvila, Bulata Okudžavy, Jana Skácela, Radka Malého ad.). Po roce 2000 se účastnil řady individuálních i kolektivních výstav, mj. v Brně, Praze, Havlíčkově Brodu, Tachově, Olomouci, Prostějově, Pardubicích, Novém Městě na Moravě. – Jeho knihy byly přeloženy do francouzštiny, angličtiny, ruštiny, italštiny, chorvatštiny a slovinštiny. – Pod názvem O čertovi uvedlo v roce 2014 divadlo Prkno (Veverská Bitýška) dramatizaci Čechovy stejnojmenné knihy. Animátor Michal Opitz vytvořil na základě povídky z knihy Dědečkové krátký film Ještě něco… (2014). Český rozhlas 2 připravil adaptaci prvního dílu Dobrodružství pavouka Čendy pod názvem Dobrodružství ve starém domě (dramatizace Vendula Borůvková, režie Lukáš Kopecký, 2015). – V roce 2010 získal komiksovou trofej Muriel pro nejlepší tuzemský komiks za Tajemství ostrova za prkennou ohradou, v roce 2013 bylo v kategorii nejlepší scénář a nejlepší tuzemský komiks oceněno Velké dobrodružství Pepíka Střechy, za něž Čech rovněž obdržel cenu Magnesia Litera. V roce 2014 byl vyznamenán Zlatou stuhou IBBY v kategorii komiks pro děti a mládež za první dva díly Dobrodružství Rychlé Veverky. – Užívá pseudonymy a šifry Jarka Metelka, Machimia, Jarka M., J. M.
 Pavel Čech se profiluje jako autor komiksů a knih, v nichž psané slovo komplementárně doplňují vlastní ilustrace, přičemž výtvarná stránka se stává neoddělitelnou součástí díla. Pro jeho dílo je typický široký věkový rozptyl čtenářů, který je dán přítomností pohádkových, mytických a dobrodružných prvků na jedné straně a adorací nostalgie na straně druhé. Zároveň jsou v Čechově tvorbě patrné dva opakující se druhy toposu: divoká, neprozkoumaná příroda (džungle, zplanělé zahrady, cestovatelé, indiáni) a labyrinty starých měst (křivolaké ulice, periferie, tovární haly, tajemné prostory za zdí). Charakteristické se už od počátku stalo intertextuální odkazování ke klasikům dobrodružné literatury – např. E. T. Setonovi, E. R. Burroughsovi a nejčastěji k Jaroslavu Foglarovi. Rychlé šípy a jiné Foglarovy postavy se dokonce objevily v řadě kratších Čechových komiksů (Širokko vs. Batman, Mirek Dušín ještě netuší, RŠ u rybníka, Jako tenkrát…).
Na Čechově první publikaci, komiksovém pastiši detektivní literatury Dobrodružství Honzy Štístka z roku 1990, je ještě zřetelně znát vliv kresebného stylu Káji Saudka. V následujícím desetiletí se autor publikačně odmlčel. Na počátku nového tvůrčího období na přelomu let 1999 a 2000 vytvořil současně několikastránkový komiks Pohádka pro výstavu Pohádkový svět komiksu a Ruddy. Obě díla přitom spojoval týž hrdina v podobě koloběžkového závodníka, k němuž se autor později příležitostně vracel v dalších krátkých příbězích. Jako autor dětských knih se etabloval pohádkou O čertovi, v níž se mísí laskavý humor s příklonem k nostalgii. Na podobném typu hrdiny, který zpodobňuje vlídnou verzi obvykle strach nahánějícího tvora, vystavěl Čech svoji prozaickou trilogii Dobrodružství pavouka Čendy. Nejmenším čtenářům jsou pak určeny lyrické příběhy O mráčkovi O klíči, v nichž dominuje především obrazové vyprávění nad textovým.
Největší kritický ohlas sklidily tři Čechovy rozsáhlejší příběhy, tvořící volně komponovanou trilogii. Zásadní roli v obrazové novele O zahradě hraje motiv dospívání nahlížený optikou stárnoucího člověka, který se na sklonku života rozvzpomíná na magickou přitažlivost klukovských dobrodružství. Toto téma zpracovává Pavel Čech také v Tajemství ostrova za prkennou ohradou, kde vzpomínky starého člověka tvoří základní narativní rámec narušovaný četnými retrospektivami. Formou pak kniha stojí mezi komiksem a ilustrovaným vyprávěním. Stejně jako v novele O zahradě je i zde využito interpretačně otevřeného konce, v němž může smrt představovat jen metafyzický přerod a vstupní bránu do vzpomínky na dětství. K soudržnější formě vyprávění se Čech přihlásil v komiksové knize Velké dobrodružství Pepíka Střechy, ačkoli i zde dochází ke střídání časových rovin či dokonce k jejich smršťování do sekvence komiksových panelů, v níž jsou jednotlivé situace (z minulosti a budoucnosti) zobrazeny paralelně. Stěžejním prvkem expozice je první milostné vzplanutí a z něho vyplývající iniciační přechod k dospívání, zobrazený metaforicky jako dobrodružná výprava po krajině fiktivního ostrova. Téma stárnutí a umírání se do Čechovy tvorby vrátilo v komiksovém souboru Dědečkové, v níž jednotlivé příběhy experimentují výhradně s obrazovým vyprávěním, bez použití slovního doprovodu. Monochromatické ladění kresby do tlumených barevných odstínů pak napomáhá vytvářet atmosféru poklidu a vyrovnanosti hrdinů s údělem stáří.
Různé druhy výtvarných postupů (koláž, kresba tužkou, perem, falešný dřevoryt) kombinuje autor v komiksových povídkách Skoro tucet. Fascinace starými metodami hloubkového tisku (rytiny G. Dorého či Verneových knih) našla uplatnění také ve Velké knižní záhadě, jednoduchém dětském příběhu o tajuplném mizení a přemisťování knižních ilustrací. Ozvláštnit metodu vyprávění se Čech pokusil v Knížce pro dva, kde experimentuje s novými výtvarnými postupy (informelní zacházení s podkladem, slepování různých vrstev obrazu) a s možnostmi nelineárního čtení – vyprávění ve verších je rozděleno mezi dvě perspektivy, z nichž každá má začátek na opačném konci svazku a k jejich prolnutí dochází přesně uprostřed. – V posledních letech se Pavel Čech věnuje snaze vybudovat stabilní sérii dětských komiksových příběhů na pokračování Dobrodružství Rychlé Veverky.

BIBLIOGRAFIE

Beletrie: Dobrodružství Honzy Štístka (komiksový sešit, 1990, spoluautor scénáře Zdeněk Chlubný); Ruddy / O kutilce (komiksové dvojalbum, 2000, spolu s Tomášem Jirků); O čertovi (P pro ml., 2001); O zahradě (P 2005); O mráčkovi (P pro ml. 2005); O klíči (P pro ml. 2007); Tajemství ostrova za prkennou ohradou (komiks, 2009); Dědečkové (komiks, 2011); Velké dobrodružství Pepíka Střechy (komiks, 2012); Dobrodružství pavouka Čendy (P pro ml. 2011); Dobrodružství Rychlé Veverky: Velký závod (komiks, 2013); Dobrodružství Rychlé Veverky: Poklad (komiks, 2013); Velká knižní záhada (P pro ml. 2014); 2. dobrodružství pavouka Čendy (P pro ml. 2014); 3. dobrodružství pavouka Čendy (P pro ml. 2015); Knížka pro dva (BB 2015); Skoro tucet (komiks, 2015); Dobrodružství Rychlé Veverky: Bludiště (komiks, 2016); Dobrodružství Rychlé Veverky: Přání (komiks, 2016).
Ostatní práce: Mapa Stínadel (soukr. velkoform. tisk nástěnné mapy, 2001); Pavel Čech: Putování mezi stránkami 2015 (kalendář, 2014); Pavel Čech: Tajná přání 2016 (kalendář, 2015).
Příspěvky ve sbornících: Brněnské pověsti (b. d., 1999?); Stripburek (Ljubjana, 2002); Dobrodružství s Bobří stopou (2003); Hardcomics 6 (Bukurešť 2006); CZekomiks (2006); Kde oblaka bílá plují (2006); Komiksfest! 2008 (2008); Al'manach risovannych istorij (Moskva 2009); Generace nula. Český komiks 2000–2010 (2010); Komiksový diář 2011 (2010); Nový český komiks (2012); 2x101 knih. Nejlepší a nejvlivnější knihy pro děti a mládež (2013); Komiks v Brně (2015).

LITERATURA

Katalogy a monografie: Pavel Čech: Obrazy (2001); Zápas s nebem (kol. katalog skupiny Mazec, 2010); ZOOM 2: Pavel Čech (monografie, 2013, součástí rozhovor s T. Prokůpkem).
Studie a články: M. Reissner, P. Matoušek: O klíči in Obrazy v živé paměti (Praha 2007); M. Reissner: Vyprávím pohádku obrazem (K obrázkovým knížkám Pavla Čecha a Martiny Skaly) in Pohádkové příběhy v české literatuře pro děti a mládež (Brno 2011).
Recenze: O čertovi: (po), Ladění 2002, č. 2; J. Obruč, LitN 2003, č. 20 (příl. Nové knihy) * O zahradě: R. Kopáč, MfD 25. 5. 2005; M. Reissner, Ladění 2005, č. 1 * Tajemství ostrova za prkennou ohradou: P. Mandys, Týden 2010, č. 4; M. Reissner, Ladění 2009, č. 2/3; P. Kuběnský, vaseliteratura.cz 14. 6. 2013 (zde) * Dobrodružství pavouka Čendy: K. Kadlecová, Reflex 2011, č. 8; B. Adamová, iLiteratura 15. 5. 2011 (zde) * Dědečkové: an, MfD 31. 1. 2011 (příl. Ona Dnes); K. Kadlecová, Reflex 2011, č. 8; T. Stejskal, A2 2011, č. 10; (ŠEK), HN 2. 9. 2011; P. Kuběnský, vaseliteratura.cz 5. 3. 2012 (zde) * Velké dobrodružství Pepíka Střechy: A. Palán, HN 9. 10. 2012; P. Kořínek: Český komiks dvacet dvanáct, A2 2012, č. 25; J. Němec, Host 2013, č. 6; B. Adamová, iLiteratura 8. 10. 2012 (zde); R. Bílek, XB-1 22. 11. 2012 (zde); P. Kuběnský, vaseliteratura.cz 8. 4. 2013 (zde) * Dobrodružství Rychlé Veverky: Velký závod: D. Fiala, Kam v Brně… 2013, č. 6; R. Bílek, XB-1 16. 5. 2013 (zde) * Dobrodružství Rychlé Veverky: Poklad: P. Mandys, iLiteratura 2. 7. 2014 (zde) * Velká knižní záhada: K. Kubíčková, MfD 18. 10. 2014 (příl. Scéna), A. Palán, HN 28. 11. 2014 (příl. Víkend).
Rozhovory: T. Prokůpek, Aargh! 2004, č. 5; M. Stöhr, Host 2007, č. 6; J. Soukupová, iDnes 10. 1. 2010 (zde); E. Poláková, Grand Biblio 2011, č. 2; P. Kourová, Xantypa 2011, č. 7/8; T. Prokůpek, Host 2013, č. 6; I. Adamovič, Bel Mondo 2013, č. 10; R. Bílek, XB-1 27. 6. 2013 (zde); K. Boháčová, svetyliteratury.cz 1. 9. 2013 (zde); E. Dobiášová, jádu, listopad 2014 (zde); K. Kubíčková, iDnes 4. 1. 2015 (zde).M. Dvořák, Brněnský metropolitan 2015, č. 1; J. Matyášová, LidN 30. 1. 2015.

Autor hesla: Petr Kuběnský (2016)
Aktualizace hesla: 15. 5. 2016 (pk)
 
zpět na hlavní stranu